NE DEDİLER

FOTOĞRAFLAR


ekmek parası







  

 ana sayfa | oyunbaz | oyunlar | yazılar | basından | yorumlarınız | iletişim | linkler








EKMEK PARASI
Gesine Danckwart





Bir işsiz,
Bir stajyer,
Bir garson,
Bir iş kadını
Bir yönetici adayı...
Hepsi aynı oyunda buluşurlar:
EKMEK PARASI






Her gün...Bir gün...

Ekmek Parası, Çağdaş Alman Tiyatrosunun önemli yazarlarından Gesine Danckwart'ın oynandığı birçok ülkede çok ses getirmiş, monologlardan oluşan çağdaş bir tiyatro denemesi. Kendi yaşamının hapsinde, neden olduğunu bilmeksizin günü kurtarmaya, ayakta kalmaya, kendini var etmeye çalışan isimsiz beş karakter her günü tek ve aynı bir gün gibi yaşamaya çalışırlarken içinde bulundukları kavganın amacı Ekmek Parası mı acaba?

"Dünyadaki bütün bu hırgür, bu keşmekeş neye hizmet ediyor? Para hırsıyla canımızı dişimize takmış zenginlik, iktidar ve mükemmellik peşinde koşup duruyoruz. Bu koşunun sonunda ne bekliyor bizi? Doğanın gereklerini mi yerine getirmeye uğraşıyoruz? En yoksul işçinin yevmiyesi bile doğanın gereklerini karşılamaya yeter. Öyleyse; daha iyi şartlarda yaşamak adını verdiğimiz o yüce amacın nasıl bir yararı var bize?"

Adam Smith


Zihinleri susmayan, sessizce bağıran ve biricik, yapayalnız ve kalabalık beş kafa sesi... Oyun boyunca susmaksızın düşünen, tartışan, kavga eden kısaca günü geçiren, kurtaran ve kazanan beş şehirli...

Biz evde çakılıp kalanlar, hastaymış gibi yataktan çıkamayanlar, duvara bakakalanlar, neden ben diyenler kulübüyüz. Biz hepimiz yalnızız. Bu, biz bilmesek de, bizi birbirimize bağlıyor.*

*Oyundan

Bu bir takım oyunu ve kimse yedekte kalmak ya da oyun dışı kalmak istemiyor. Kimsenin tek başına sorumlu tutulamayacağı bir takım oyunu Ekmek Parası. Herkesin tuttuğu bir takım. Riskten uzak ama korkuyla taraftar olduğu bir takım.

"Hepimiz kendimize tahammül etmek için, dünyanın bize saygı duyduğuna dair bir takım işaretler arar, onlara bel bağlarız ve bir kez başarısız olduk mu, bizi yiyip bitiren bir aşağılık duygusu baş gösterir. Dünyayı aslında değerli bir varlık olduğumuza ikna edemediğimizi, sonsuza dek başarılı kişileri buruklukla, kendimizi de utançla anmaya mahkum edildiğimizi düşünürüz."

"Gerçek mahrumiyetin azalması, paradoksal bir biçimde, günden güne artarak süren bir mahrumiyet hissine ve mahrum bırakılmaktan duyulan azılı bir korkuya yol açar. "

Alain De Botton - Statü Endişesi

Kendi yaşamlarının seyircisi beş kişi...

"Gerçek tarafından altüst edilen özne, kendisinin ve dünyasının güçsüz bir seyircisine dönüşür."

Zizek - Sanat ya da Konuşan Kafalar

Ekmek Parası, kendimizi anlamaya soyunmuş performatif bir tiyatro denemesi.

"Çökmüş içimize kahır yarası, hepimizin kavgası ekmek parası."

Ferdi Tayfur'un "Ekmek Parası" şarkı sözlerinden

Gesine Danckwart

Gesine Danckwart 1969 yılında Elmshorn'da doğdu. Danckwart aralarında Viyana Burg Tiyatrosu ve Mülheim Theater an der Ruhr'un da bulunduğu birçok tiyatroda reji asistanlığı başta olmak üzere çeşitli görevler üstlendi. Berlin'de Tiyatro Bilimi ile Alman Dili ve Edebiyatı öğrenimi gördü. Danckwart, 1991'de Berlin'de Özgür Üniversite'den öğretim görevlileriyle birlikte bir deneysel tiyatro grubu olan "Theaterdock"u kurdu. Sonra yönetmen Remsi Al Khalisi'yle birlikte üç oyununu yazdı-yönetti.

Çağdaş Alman Tiyatrosunun önemli yazarlarından olan Gesine Danckwart, oyunlarında metropol insanının temel sorunlarını merkezine alır. Yaşadığı hayatın üstündeki hakimiyetini kaybeden insan, bilinç akışı tekniğiyle sahneye taşınır. Alışıldık oyunların tersine karakterizasyondan, çatışmadan, olay örgüsünden uzak dili modern insana yakılmış birer ağıt niteliği taşır. Danckwart, oyunlarında toplumsal sorunları dert edinirken alışıldık cevaplar ve çözümler sunmaz, oyun kişileri üzerinden seyirciyi kendi sorularıyla başbaşa bırakır. Bu yönüyle oyunlar seyirci, rejisör ve oyuncu için ortak çözüm isteyen katmanlı bir bulmacaya dönüşür ve geleneksel tiyatrodan öte performatif bir tiyatro deneyimi sunar.

Oyunları:
"Girlsnightout", ilk oyun.Theater Neumarkt, Zürich, 1999
"Überall in der Badewanne, wo nicht Wasser ist", ilk oyun: Niedersaechsisches Staatstheater Hannover 2000
"Traummaschine" 2000
"Arschkarte" , ilk oyun: Junges Theater, Göttingen, 2000
"Summerwine", ilk oyun :Forum Freies Theater, Düsseldorf,2001
"Ekmek Parası", ilk oyun :Theaterhaus Jena, 2001
"Meinnicht", ilk oyun: Thalia Theater Hamburg, 2002